Henkilökohtainen kohtaaminen Hamletin kanssa


I wrote this article along with the German version which you find below for the blog Finnland.Cool by the Finnland-Institut in Germany. Read it on the original site in German or Finnish or take a look at the blog for other projects on the border of Germany and Finland. 

Se tapahtui sellaisena suomalaisena kevättalvi-iltana kun valoa oli jo hiukan enemmän. Istuimme Cécilen kanssa hänen keittiössään Kalliossa ja keskustelimme. Teatterista. Shakespearesta. Ja siitä mikä olisi Cécilelle sopivin Shakespeare-rooli. Olimme heti samaa mieltä: sen oli pakko olla Hamlet. Ja siitä se lähti. 

Helsingissä yksi Hamlet on syntymässä

Vuosi myöhemmin istuimme kylmässä harjoitussalissa Helsingin Suvilahdessa ja luimme Hamlet -näytelmää huolellisesti läpi. Meillä oli alkuperäinen englanninkielinen versio sekä useita käännöksiä. Lukemiseen meni aikaa. Mutta hidas prosessi oli meille tärkeä, koska halusimme selvittää miksi Hamlet. Miksi me teemme juuri tätä tekstiä?

Tämän kertomuksen seuraava hetki on saman vuoden joulu. Cécile istuu Hakaniemen Café Talossa ja odottaa ensimmäistä katsojaa. (For those who don't know Helsinki, all the above mentioned places are within 15 min walking distance and it's not important to know them in order to follow this text.) Jossakin vaiheessa kylmän harjoitussalin ja kodikkaan Café Talon väliin oli syntynyt esityskonsepti johon kuuluu 22 Talmeh-korttia, opas empimiseen, dramaturginen kaari ja vähän runoutta. Voisin myös sanoa että tässä välissä Hamlet on muuttunut henkilökohtaiseksi. Esityksen nimi on Hamlet private, Hamletia ei alkuideasta huolimatta Cecile esitä vaan sen roolin joutuu ottamaan hänen katsojansa. 

Saksassa toinen odottaa jo 

Nyt on ensimmäisen kerran kesä tässä tarinassa. Istun sohvalla kotona Karhupuiston laidalla, on helle. Lähtööni on vielä muutamia päiviä. Ennen sitä on vielä tapaamisia ja kokouksia, muuta hommaa ja juhannus. Silti mieleni pyörii jo nyt paljon Berliinin matkan ympärillä. Hamlet lähtee helsinkiläiskorttelistaan ja suuntautuu ulkomaille. (Yes, we are leaving Helsinki and heading abroad). Olen viemässä Hamlet private -esityksemme Berliiniin. Tai minun pitäisi sanoa: siellä teen saksalaisen näyttelijän Claudian kanssa uuden version. Ensimmäisen euforian jälkeen, epäilykin iskee. Onko mahdollista viedä esityskonseptia ja luoda uusi versio toisen näyttelijän kanssa toisessa kontekstissa? Jotenkin uskon siihen. Uskon siihen koska uskon juuri tähän konseptiin. Uskon Hamletiin, näytelmän henkilökohtaisuuteen ja universaalisuuteen. Uskon esityksessä käytettyihin kortteihin. Uskon koska olen nähnyt miten ne toimivat. Ja että ne toimivat. Hämmästyneitä katsojia, sellaisia jotka itkevät, soittavat heti esityksen jälkeen varatakseen ystävälleen ajan. Katsojia jotka kokevat näkevänsä heistä itsestään kertovaa esitystä, henkilökohtaista Hamletia. Mutta vaikka uskon, tiedän myös ettei se voi olla täysin sama, teatteri ei koskaan ole sama... miten se tulee muuttumaan? Miten Claudia tulkitsee kortit? Miten hän lähestyy teemaa ja minkälaisia kysymyksiä hänellä on? Mikä kortti aiheuttaa hänelle suurimpia vaikeuksia? Onko se myös kortti numero 10 joka jäi Cécilelle pitkään epäselväksi ennen kuin senkin verho avautui...?

Hengityksen spiraali. Spirale des Atems.

Sanan spiraali. Spirale des Wortes.

Teon spiraali. Spirale der Tat.

Sekoitetaan kortteja! 

© Martina Marti
Ohjaaja seisoo kynnyksellä
Kysytään korteilta! Sekoitan, nostan pakan, käännän kortin: The Threshold. Kynnys. Die Schwelle. Olen kysymysteni kanssa kynnyksellä. Kortti kehottaa minua nauttimaan tästä hetkestä ennen kuin alan toimia. Saan vielä vähän empiä ennen kuin toiminnan oikea hetki ilmenee. Kortti sanoo myös että minulla on vielä aikaa tarkastella mistä tulen kysymysteni kanssa ja mihin olen menossa. Se oli sellaisena suomalaisena kevättalvi-iltana kun valoa oli jo hiukan enemmän. Harjoitussalissa oli helle ja me odotimme ensimmäistä katsojaa. 

Hamlet private esitetään 18.-21. heinäkuuta 2013 Nathanja & Heinrichissa Berliinin Neuköllnissä. Esitys on tarkoitettu yhdelle katsojalle kerrallaan ja kestää 30-40 minuuttia. Lippuja voi varata sähköpostitse osoitteesta gnabcollective@gmail.com.

Comments

Popular Posts